پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

واکسن کرونا؛ اکنون فقط نوبت دوم  | سفر به مشهد ممنوع

  • کد خبر: ۷۰۳۵۹
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
واکسن کرونا؛ اکنون فقط نوبت دوم  | سفر به مشهد ممنوع
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید اگر محموله جدید واکسن به خراسان رضوی برسد، واکسیناسیون گروه بعدی آغاز می‌شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تا زمان تحویل محموله جدید واکسن کرونا به استان برای دوز اول هیچ فراخوان و پیامکی به مردم داده نمی‌شود، گفت: ذخیره دوز اول واکسن در استان تقریبا به پایان رسیده است و منتظر اختصاص سهمیه جدید از محموله اسپوتنیکی که به ایران وارد شده به خراسان رضوی هستیم و اکنون فقط دوز دوم واکسن آسترازنکا به کسانی که سه ماه از دریافت دوز اولشان گذشته است تزریق می‌شود. همچنین تعداد محدودی از دوز دوم واکسن سینوفارم در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ذخیره داریم که تزریق آن هم برای افراد واجد شرایط انجام می‌شود.


مهدی قلیان اول در نشست هفتگی ستاد استانی مقابله با کرونا با اشاره به واکسیناسیون ۶۴ درصدی جمعیت بالای ۷۰ سال در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: برخلاف بعضی از استان ها، واکسیناسیون این گروه سنی در خراسان رضوی با استقبال خوبی روبه رو شد و اگر تا هفته آینده از سوی وزارت بهداشت توزیع جدید واکسن انجام شد، واکسیناسیون گروه بعدی آغاز می‌شود.


وی همچنین درباره آغاز کارآزمایی بالینی مرحله سوم کووایران برکت در شهر مشهد نیز گفت: ۳۵۰۰ نفر در مشهد برای شرکت در مرحله سوم کارآزمایی این واکسن ثبت نام کرده اند که پس از انجام آزمایش‌های مختلف، تزریق این واکسن در ۵ پایگاهی که دانشگاه علوم پزشکی به این کار اختصاص داده است، شروع می‌شود.


همچنان در دامنه موج چهارم

قلیان از روند نزولی تعداد بستری‌های روزانه ناشی از کرونا در استان در مقایسه با نقطه اوج موج چهارم خبر داد و افزود: تعداد موارد بستری روزانه در اوج این موج به ۳۴۴ نفر رسیده بود که این عدد در هفته دوم خرداد به ۲۱۲ نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین میانگین هفتگی بستری موجود هم ۷۱۴ نفر است، درحالی که در قله بیماری و در استان به طور میانگین ۱۴۹۲ نفر در بیمارستان‌ها بستری بودند؛ ضمن اینکه کاهش محسوسی هم در تست‌های سرپایی داشته ایم و تنها ۲۷‌درصد از این تست‌ها در هفته‌های اخیر مثبت شده است. بااین همه هنوز در دامنه موج چهارم شیوع کرونا هستیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به کاهش چشمگیر میزان مرگ ومیر کرونا در استان خاطرنشان کرد: روز گذشته در استان ۱۰ نفر به دلیل کرونا جان خودشان را از دست دادند، اما میانگین تعداد فوتی‌ها در هفته‌های اخیر زیر ۱۰ نفر بوده است.


رعایت ۹۷ درصدی شیوه نامه‌ها در امتحانات نهایی

مهدی قلیان در پاسخ به این سؤال که رعایت شیوه نامه‌ها در امتحانات نهایی که آموزش وپرورش برگزار کرده است، چقدر بوده است، اظهار کرد: خوشبختانه همه دستورالعمل‌هایی که برای برگزاری امتحانات نهایی به آموزش وپرورش داده شد، مثل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و برقراری تهویه مناسب، به صورت کامل رعایت شد و طبق برآورد‌های ما میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ۹۷ درصد بوده است.


وی ادامه داد: میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ادارات و بانک‌ها بالای ۹۰ درصد و در نانوایی‌ها ۸۶ درصد است و تا امروز ۷۲ نانوایی اخطار قضایی دریافت کرده اند و ۵ نانوایی هم تعطیل شده اند. همچنین برای یک بانک هم به دلیل رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی اخطار قضایی صادر شده است. گیم نت‌ها و باشگاه‌های ورزشی هم که در شرایط فعلی باید تعطیل باشند، متأسفانه باز هستند و هیچ یک از دستورالعمل‌های بهداشتی در آن‌ها رعایت نمی‌شود.


گردهمایی انتخاباتی فقط در فضای باز

با اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هیچ ستاد انتخاباتی‌ای حق برگزاری نشست در فضای بسته را ندارد و درصورتی که این اتفاق بیفتد مسئول ستاد انتخاباتی در استان باید پاسخگوی این تخلف باشد. قلیان ادامه داد: در مراسمی که در فضای باز برگزار می‌شود، باید تنها از ۳۰ درصد ظرفیت محل برگزاری استفاده شود و علاوه بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی، ۸ مترمربع به یک نفر اختصاص داده شود. تنها دغدغه اکنون ما شورا‌های شهر و روستا هستند و تجمعاتی که نامزد‌ها احتمالا برگزار می‌کنند که می‌تواند آمار ابتلا را به شکل نگران کننده‌ای بالا ببرد.


وی با اشاره به بازدید کارشناسان بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از شعب اخذ رأی، گفت: محل‌هایی که به عنوان شعب اخذ رأی از سوی استانداری تعیین شده است، از چندروز آینده توسط کارشناسان بهداشتی ما بررسی می‌شود و درصورتی که تأییدیه بهداشتی دریافت کنند و شرایطی مثل تهویه مناسب و محلی برای شست وشوی دست در آن‌ها رعایت شده باشد، صندوق در آن‌ها مستقر می‌شود؛ ضمن اینکه نماینده هلال احمر و بازرس‌ها در روز رأی گیری چک لیست بهداشتی دارند و طبق آن نظارت را انجام می‌دهند.


تست اجباری برای مسافران سه استان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از اجباری شدن انجام آزمایش پی سی آر برای مسافران سه استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در فرودگاه مشهد خبر داد و تصریح کرد: با توجه به آغاز احتمالی سفر‌ها به مشهد در آستانه آغاز دهه کرامت و وضعیت قرمز سه استان یادشده، با دستور وزارت بهداشت انجام تست پی سی آر در فرودگاه مشهد برای مسافرانی که از این استان‌ها به اینجا سفر می‌کنند الزامی شده است. اما به دلیل مشترک بودن ترمینال داخلی در فرودگاه هاشمی نژاد برای همه پرواز‌های داخل کشور، انجام تست و قرنطینه بسیار سخت است و به وزارت بهداشت درخواست دادیم که این کار در مقصد صورت بگیرد.


به مشهد سفر نکنید

قلیان با اشاره به تمهیدات آستان قدس رضوی و ستاد استانی مقابله با کرونا برای دهه کرامت نیز گفت: باتوجه به وضعیت هشدار مشهد که نارنجی است، ورود به این شهر طبق دستورالعمل هوشمند وزارت کشور ممنوع است و ورود پلاک‌های غیربومی مشمول جریمه است. درصورتی هم که فرد تا ۱۴ روز تست کرونا داده و مثبت شده باشد، بلیت اتوبوس و قطار برای او صادر نمی‌شود. آستان قدس رضوی هم زیرساخت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را تا ۱۰۰ درصد فراهم کرده است، اما توصیه ما این است که مردم از سفر غیرضروری پرهیز و نیابتی و از راه دور زیارت کنند؛ چون سفر سبب اجتماع می‌شود و این مسئله به بروز و انتقال هرچه بیشتر بیماری کمک می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->